Založ si blog

Październik w Polsce.

Posledný septembrový deň. Je tma, na autobusovej stanici pusto. Ja s ruksakom na chrbte. Spolu s mojimi rodičmi a kamarátmi stojíme na zastávke dúfame, že môj autobus príde. Možno som aj trochu dúfala, že nepríde, lebo odísť nebolo tak jednoduché ako sa rozhodnúť odísť. Môj autobus prišiel a ja som sa postupne rozlúčila. Slzy som mala na krajíčku a keď som mávala spoza okna autobusu moje slzy pretiekli cez „krajíčok“, a pretekali ešte dlho kým som zaspala. V pokojnom tichu autobusu som sa zobudila už v Poľsku. Poľsko krajina, ktorá sa zdá byť neďaleko. Ale ak nemôžete vybehnúť s najlepšou kamarátkou na kávičku, alebo si doma sadnúť na pohodlný gauč s rodičmi, je jedno či ste v susednej krajine, alebo a opačnej strane sveta. Ste ďaleko.

 

Môj poľský život veľmi ľúbim.“ Lubię moje życie w Polsce.“

 

Môj nový domov som si postupne celý mesiac budovala. Myslela som si, že v Poľsku nemôžem mať kultúrny šok, ale po tom ako som videla náš bojler sa môj názor zmenil. Nikdy som nevidela bojler na plyn, takže v našej kúpeľni si stále udržujeme ohníček, aby sme mali teplú vodu. Funguje to asi tak, že v bojlery stále horí malý ohníček a keď pustíte teplú vodu oheň vzbĺkne. My to voláme, že je to náš drak.  Plynovú trúbu neviem absolútne ukontrolovať, takže moja prvá bábovka bola zo štvrtiny úplne čierna. Napriek týmto úsmevným nepríjemnostiam, tu mám úplne všetko čo potrebujem. Je to taký malý dvojizbový bytík na kľudnom sídlisku v Krakowe. Dôležité je, že s ľuďmi s ktorými bývam sme si tu vytvorili atmosféru domova. Na svoj nový domov som si konečne po mesiaci zvykla a cítim sa tu dobre a pohodlne.

 

Moji spolubývajúci. Žijeme tu štyria úplne odlišní ľudia. Z rôznych kultúr, rodín, svetov. Každý sme si prežili rôzne skúsenosti a zážitky. Napriek odlišnosti sme našli spoločnú cestu a keď už nevieme ako ďalej, radšej sa na všetkom zasmejeme.  Nie je ľahké skoro každý deň počúvať  „panduri“  (taká malá gitarka) a gruzínsky spev. Ale viem, že Tato to potrebuje aby cítil kúsok svojho Gruzínska. Učím sa rešpektovať iné kultúry a hlavne sa veľa učím o rôznych krajinách.  Keby ste nevedeli v Moldavsku sa hovorí po rumunsky a hlavné mesto je Chişinăua. Ja som to napríklad nevedela. Ale už viem, pretože môj ďalší spolubývajúci Leonid je presne odtiaľ. Je to skvelý človek, s dobrým srdcom a  pri jeho úsmeve a smiechu zabudnete na všetky problémy sveta. A keď začne hovoriť po poľsky s ruskými slovíčkami a ruským prízvukom, nemôžete sa držať smiechu. Žiť s dvoma chlapmi z východu je náročné na spotrebu chleba, pretože jedia chlieb stále a skoro so všetkým. Kupovanie chleba je preto u nás každodennou záležitosťou. Nemusíme mať nič iné len chleba a všetko bude v poriadku. Ale keď máme kopec jedla a nemáme chleba tak to je ako by sme nič nemali. A moja milovaná Lucille, ambiciózna budúca žurnalistka z Francúzska, s ktorou bývam v jednej izbe. Je neuveriteľné zlatá a tolerantná. Milujem, že sa môžeme zatvoriť občas do izby a len tak babsky pokecať. Je to správna holka do voza aj do koča. Neuveriteľne rýchlo sa učí cudzie jazyky , takže pevne verím, že o chvíľku už budeme pekne hovoriť po poľsky spolu.  Vytvorili sme tú akúsi rodinku, je nám spolu dobre, varíme si, pozeráme televíziu, nakupujeme, smejeme sa, učíme sa po poľsky, upratujeme, nechávame si odkazy na dverách, chodíme spolu na pivo … som nesmierne vďačná, že som zase stretla tých správnych ľudí. 

 

Moji kamaráti. Okrem nich mám svoju Evičku, s ktorou môžem rozprávať po slovensky. Hamdi z Turecka, je veľmi milý a pozorný chalan. A veľmi som si obľúbila Artura z Belgicka. Je to veľmi bystrý a sebavedomý chlapec. Rada trávim chvíle s Karolínou, ktorá je mojou mentorkou a je veľmi starostlivá a priateľská. Dokonca bola ochotná hľadať so mnou UPC ( chceli sme si pripojiť domov internet), a čakať skoro hodinu na Lucille a Leonida, ktorí neprišli, lebo to nenašli. Nič sme síce nevybavili teda, ale ona sa nehnevala, napriek tomu, že sme zabili veľmi veľa času. A ak sa pýtate prečo sme ich hodinu čakali a nezavolali im kde sú. Odpoveď je jednoduchá. Nemali telefón.  Mimochodom, život bez  stále používania mobilov a internetu, odporúčam. Aj ľudia, v mojej coordinating organization STRIM sú veľmi  fajn. A samozrejme nesmiem zabudnúť na jeden z veľmi krásnych okamihov, na stretnutie s Joannou. Pred dvoma rokmi sme sa spoznali  v Turecku. Je neuveriteľne krásne stretnúť sa s niekým, po tak dlhej dobe.  Mám kamarátov a je to krásny pocit.

 

Moja  dobrovoľnícka práca. Krásna a  náročná. Pracujem ako asistent učiteľa v druhej triede špeciálnej základnej školy. Mám v triede šesť detí a z toho tri majú autizmus. Je to náročná práca, pretože je všetko pre mňa úplne nové. Dokonca aj aj ja som pre školu úplne nová, pretože s Hamdim sme prví dobrovoľníci na ich škole. Učiteľka  Anna, s ktorou pracujem, je veľmi milá a učí ma, ako pracovať s deťmi.  Po obede som aj s ostatnými deťmi z celej školy. Hráme sa s nimi hry, športujeme, alebo maľujeme. Jeden chlapec je silno motivovaný učiť sa angličtinu, tak sa s ním učím. Napriek tomu, že jazyková bariéra sa ťažko prekonáva je to pekná práca, plná výnimočných okamihov. Ako keď  Natálka so mnou udrží očný kontakt, Jan dobre spočíta bodky v zošite. Martynka ma chýtí za ruku, alebo sa druhá Martynka rozhodne zapojiť do spoločného tanca, či keď ma Viki obíjme a Kubuš sa usmeje. Moje deti sú náročné, ale stojí to zato.

 

Poľština. Ak si myslíte, že po mesiaci už hovorím plynule po poľsky. Mýlite sa.  Chodím síce na kurz poľštiny a snažím sa v práci rozprávať po poľsky. Ale myslím, že to skôr vyzerá ako taká slovenská poľština.  Napriek tomu, že je to smiešny a občas náročný jazyk na výslovnosť, páči sa mi a myslím, žeby som sa mala viac motivovať sa ho učiť, aby som o mesiac mohla povedať, že hovorím aspoň polo plynule. A ak som vás iritovala tým, že neustále robím chyby a s inštrumentálom používam „z“ a nie „s“ ,tak Vás nepoteším, lebo v poľštine, je tam presne „z“. J

 

Poľská kuchyňa je plná zaujímavých a výborných jedál.  „Zupa pomidorova“ síce nie je ani len trochu podobná našej dobrej rajčinovej polievke, zato „burak“ (cvikla) je nevyhnutnou súčasťou veľmi jedál. „Naleśniki“, alias palacinky, plnené vecami od výmyslu sveta. Samozrejmie pierogy, najlepšie jedlo poľskej kuchyne, špeciálne mám rada poliate „truskawkami“. „Zapiekanka“ , najväčší hit za „Zapiekanka square“. Ľudia dokážu stáť dlhé rady, len aby mali tú najlepšiu zapečenú bagetku s rôznymi prílohami. Pitie piva cez slamku, dokonca teplého je jedna z vecí, ktorú Poliaci obľubujú. Vlastne môžeme povedať, že oni obľubujú pitie alkoholu všeobecne. Často a veľa.   

 

Poľsko je krásna krajina a za celý mesiac tu som mala možnosť navštíviť aj iné mestá ako len Krakow. Prvý výlet do Zakopaného s učiteľmi z našej školy, bola veľmi dobrá vstupná integrácia do kolektívu. Zakopané je čarovné horské mestečko. Ale musíme sa tam ísť pozrieť aj v zime. A potom prišla Waršawa a on-arrival training. Týždeň plný spoznávania nových ľudí, vytvárania international friendships, spoznávania poľskej kultúry a života, spoznávanie samých seba, hranie hier  a trénovania sa v tom, čo potrebujeme pre náš pobyt a prácu tu v Poľsku. Tancovanie poľských tancov v chalanom z Ukrajiny a Belgicka bol je jeden v top zážitkov. Waršawa je nádherné mesto. Bol to absolútne uletený, bláznivý, krásny, náročný a čarovný týždeň.  A zakončenie výletovania v tomto mesiaci bol veľmi milý výlet so staršími deťmi z našej školy do Sztawnice v Pieninách. Decká boli super. Išli sme do hory a zdolali sme cestu plnú „śliskich“ kameňov, boli sme na zámku, a večer sme si dobre zatancovali na diskotéke.

 

Krakow, mesto môjho momentálneho domova. Krásne mesto, námestia, kostoly, parky, židovská štvrť, tajomné uličky, Wawel , Wisła, všetko tu má svoje čaro. Rynek Główny má neopakovateľnú atmosféru s nekonečným množstvom holubov, koních záprahov, ľudí, turistov a stánkov.  Krakow je však stále pre mňa tajomné a neobjavené mesto, kde sa veľmi ľahko viem stratiť.  Chcem sa viac venovať tomuto mestu a objavovať jeho krásy a zaujímavosti.

Môžem teda zosumarizovať, že z pustej autobusovej stanici na začiatku môjho príbehu o poľskom živote sa stala jedna veľká farebná machuľka, plná nových citov, vôní, zážitkov a skúseností. Potrebujem však ešte čas aby som si túto machuľku pekne roztriedila  na rôzne farby.

Je náročné začať život sama v novej krajine. Vyčerpávalo ma prvý mesiac už len to, že nemám svojich blízkych, musím hovoriť po anglicky, učiť sa a používať poľstinu, zvykať si na nové veci a podnety okolo seba, naučiť sa orientovať v meste, strácať sa  a znova sa musieť nájsť, hľadať najlacnejšie obchody, šetriť, zbierať z nákupov faktúry, …. je toho veľa nového. Ale postupne si zvykám a hľadám si svoje miesto tu. Dni ubiehajú a ja si uvedomujem, že som rada, že som sa rozhodla prísť.

„Do zobazcenia  w listopade.“

Keď čas letí tak rýchlo.

18.01.2014

Môj poľský život stále ľúbim, ale nestíham jeho tempo. Poľsko si na mňa nasadilo veľmi veľkú rýchlosť. Snažím sa vychutnávať si každý okamih, každú chvíľu. Ale dni za dňami ubiehajú, týždne za týždňami šprintujú a mesiace letia tak rýchlo, že nestíham obracať listy na kalendári. Včera bol november a dneska už február beží opreteky s januárom aby ho [...]

Moje dobrovoľníctvo na EVS

18.11.2013

EVS – Európska dobrovoľnícka služba. EVS – šanca pracovať, učiť sa, objavovať, spoznávať, zažívať. EVS – program Európskej Únie, ktorý podporuje medzikultúrne vzťahy, odstraňovanie bariér medzi národmi a vytváranie medzinárodnej podpory a priateľstva. EVS- príležitosť, ktorá spája presne všetko to čo milujem. Dobrovoľníctvo. Cestovanie. [...]

zena tabletka lieky choroba liek

Japonsko eviduje 4 úmrtia a 100 hospitalizácií v súvislosti s doplnkami výživy

28.03.2024 12:09

Firma minulý týždeň informovala, že prvé sťažnosti na problémy s obličkami dostala už v januári.

korčok, pellegrini

Prezidentský duel Korčok – Pellegrini. Kampaňa nabrala na obrátkach. Môžeme čakať ešte nejaké prekvapenia?

28.03.2024 12:00

Prvý duel prezidentských kandidátov Korčoka a Pellegriniho odvysiela Rádio Slovensko a RTVS:24.

medvede, tabuľka, Repište

Pellegrini: Mimoriadne rokovanie parlamentu k odstrelu medveďov zatiaľ nebude

28.03.2024 11:31, aktualizované: 11:55

Zákon o možnom odstrele rizikových medveďov sa má prerokovať v skrátenom legislatívnom konaní na najbližšej riadnej schôdzi.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 3
Celková čítanosť: 6152x
Priemerná čítanosť článkov: 2051x

Autor blogu

Kategórie